Personvernerklæring

GDPR (General Data Protection Regulation for EU/EØS) er et nytt personvernregelverk som nå har trådt i kraft. Lovverket setter rammer for innsamling og bruk av person-opplysninger og styrker rettighetene til enkeltpersoner. Her finner du Heidem AS (Livsgnist Omsorg) sin personvernerklæring.

Behandlingsansvarlig og kontaktinformasjon

Denne personvernerklæringen forklarer hvordan Heidem AS (Livsgnist Omsorg) samler inn og behandler personopplysninger i virksomheten. Heidem AS/Livsgnist Omsorg, ved daglig leder, Karoline Marie Eidem, er behandlingsansvarlig for behandlingen.

Vår kontaktinformasjon er:

Heidem AS

Organisasjonsnummer er 931 605 747

E-postadresse: post@livsgnist-omsorg.no

Telefonnummer er 40 85 23 19 (dersom det haster ringer du Karoline direkte på 47 07 00 07)

Denne personvernerklæringen er oppdatert pr august 2023


Rettighetene dine

Dersom du ønsker å benytte deg av rettighetene dine, kan du sende oss en e-post på post@livsgnist-omsorg.no.

Du har krav på svar så raskt som mulig, og senest innen 30 dager. Det er ingen kostnader i forbindelse med innsyn. Les mer om alle rettighetene dine på Datatilsynets sider.

Du har rett til:

  • Innsyn i og retting av egne opplysninger: Du kan be om en kopi av alle opplysninger vi behandler om deg, og be oss om å rette opplysninger som ikke er riktige.
  • Sletting eller begrensning: I noen situasjoner kan du be oss om å slette og/eller begrense behandlingen av opplysninger om deg selv.
  • Protestere mot en behandling av personopplysninger: Dersom vi behandler opplysninger om deg på bakgrunn av berettiget interesse, har du rett til å protestere på det.
  • Dataportabilitet: Dersom vi behandler opplysninger om deg med grunnlag i samtykke eller en kontrakt, kan du be oss om å overføre opplysninger om deg til deg eller til annen behandlingsansvarlig.
  • Du kan klage til Datatilsynet på vår behandling av personopplysninger. Vi håper at du vil si ifra direkte til oss først, så vi kan prøve å løse saken for deg på en god måte.


Hvem behandler vi opplysninger om?

Vi behandler personopplysninger om:

  • Kunder
  • Tjenestemottakere/pasienter
  • Potensielle kunder
  • Kontaktpersoner hos leverandører og samarbeidspartnere
  • Besøkende på nettsiden
  • Jobbsøkere
  • Ansatte
  • Tidligere ansatte
  • Elever/studenter
  • Frivillige som bidrar hos oss


Registrering av personopplysninger om pasient i tilknytning til helsetjenester og helsehjelp 

Heidem AS (Livsgnist Omsorg) er en privat leverandør av helse- og omsorgstjenester, som yter helsetjenester. For å yte tjenester av god kvalitet, er det nødvendig å samle opplysninger som defineres som sensitive, herunder helseopplysninger, som skal ivaretas på en betryggende måte.

Vi benytter Aspit AS som databehandler med journalsystemet Physica, for å sikre at informasjonssikkerhet og grunnleggende personvernrettigheter blir ivaretatt.

Vi følger Lov om helsepersonell og Lov om pasient og brukerrettigheter knyttet til innsamling og håndtering av nødvendige opplysninger om pasienten og helsehjelp, i tillegg til personopplysningsloven.

Pasient er den som mottar helsehjelpen.


Hvordan samler vi inn opplysninger om deg?

Det er frivillig å oppgi personopplysninger til oss. For at vi skal kunne levere produkter eller tjenester trenger vi imidlertid en rekke opplysninger fra deg, for å kunne gjennomføre handelen.

Vi verken leier, kjøper eller selger personopplysninger fra/til andre.

Vi bruker ikke automatiserte avgjørelser eller profilering i behandlingen av personopplysningene dine.

Vi behandler personopplysninger når noen:

  • inngår en avtale med oss om kjøp av produkter/tjenester
  • inngår avtale om oppdrag som frivillig
  • sender oss e-post, SMS, sosiale medier eller annen korrespondanse
  • melder seg på nyhetsbrev
  • melder seg på arrangementer i vår regi
  • bruker nettsiden vår (jfr. avsnittet om informasjonskapsler)
  • legger igjen en kommentar på nettsiden vår
  • sender inn en henvendelse via kommunikasjonsverktøy eller kontaktskjema på nettsiden vår
  • svarer på en spørreundersøkelse


Kategorier av personopplysninger, formål og behandlingsgrunnlag 

Vi behandler personopplysninger etter følgende behandlingsgrunnlag i personvernforordningen artikkel 6 nr. 1:

a) «samtykke»: når du selv har gitt oss ditt samtykke

b) «avtale»: for å kunne oppfylle en avtale som du er part i, eller for å kunne gjennomføre tiltak på din forespørsel, før vi inngår en avtale

c) «rettslig forpliktelse»: for at vi skal kunne oppfylle en rettslig forpliktelse

f) «berettiget interesse»: for å kunne ivareta en berettiget interesse, som vi mener veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern

Vi behandler personopplysninger knyttet til:

Henvendelser fra deg

Når du henvender deg til oss via nettsiden (kontaktskjema, kommentarfelt, kommunikasjonsverktøy), på e-post, via telefon (anrop, tekstmelding) eller sosiale medier, behandler vi personopplysninger. Avhengig av hvor og hvordan du sender oss melding, kan dette være kontaktinformasjon, IP-adresse og øvrige opplysninger du velger å sende til oss.

Formålet er å kunne svare på henvendelser fra deg, for historikk, og for å ha dokumentasjon i tilfelle vi mottar reklamasjoner, klager eller rettslige krav. Behandlingsgrunnlaget er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 f), der de berettigede interessene er å gi god oppfølging.

Vi går gjennom, arkiverer og sletter henvendelser etter behov, men ikke sjeldnere enn annethvert år. For å ivareta en eventuell historikk og logikk i kommentarfeltet, slettes ikke kommentarer systematisk. Henvendelser vi er pliktig til å oppbevare, som dokumentasjon i forbindelse med en reklamasjon-/klagesak, lagres til fristen for å reklamere/klage er utløpt (to eller fem år). Regnskapsmateriale oppbevares inntil fem år, etter reglene i bokføringsloven.

Kjøp av tjenester

Når du kjøper tjenester fra oss, behandler vi personopplysninger som kontaktinformasjon, bestillings- og betalingsinformasjon og kjøpshistorikk.

Formålet er å kunne levere produkter og tjenester, inkludert medlemskap, til deg etter bestilling/kjøp, og for ha en historikk over solgte produkter og tjenester. Behandlingsgrunnlaget er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 b) avtale, eller c) rettslig forpliktelse. Regnskapsmateriale oppbevares inntil fem år, etter reglene i bokføringsloven.

Markedsføring i eksisterende kundeforhold

Når du blir kunde eller medlem hos oss behandler vi personopplysninger som nevnt over. Dersom du har et eksisterende kundeforhold hos oss vil vi kunne sende deg markedsføring på e-post og SMS, i tråd med markedsføringsloven § 15, samt Forbrukertilsynets tilhørende veiledning.

Formålet er å kunne yte god kundeservice. Behandlingsgrunnlaget er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 f), der de berettigede interessene er å kunne tilby deg relevante tjenester. Behandlingsgrunnlaget kan også være personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 a), der du har gitt oss ditt samtykke. Du kan når som helst melde deg av markedsføring på e-post og SMS. Informasjon om hvordan du melder deg av angis i alle e-poster og SMS-er vi sender som er knyttet til markedsføring. Opplysningene oppbevares inntil den registrerte ber om at de blir slettet.

Nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev i form av e-post med artikler, informasjon om våre tjenester, rabatter og tilbud. Dersom du abonnerer på nyhetsbrev behandler vi personopplysninger som kontaktinformasjon og IP-adresse.

Formålet er å kunne informere om relevante nyheter og tilbud, samt å yte god kundeservice til potensielle og eksisterende kunder. Behandlingsgrunnlaget er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 a) samtykke. Det er frivillig å abonnere på nyhetsbrevene, og du kan når som helst trekke samtykket ditt tilbake (melde deg av) ved å klikke på «avmeld» nederst i en av e-postene. Opplysningene oppbevares inntil den registrerte ber om at de blir slettet.

Jobbsøking og ansettelser

Når du søker på jobb hos oss behandler vi personopplysninger som kontaktinformasjon, CV og andre opplysninger vi trenger for å kunne vurdere søknaden din. Behandlingsgrunnlaget er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 b) avtale, og eventuelt artikkel 9 nr. 2 b) og h) dersom søknaden din inneholder særlige kategorier personopplysninger. Opplysningene lagres så lenge det er relevant for formålet, og slettes deretter.

For ansatte behandler vi personopplysninger som nevnt over, i tillegg til opplysninger som er nødvendig for å kunne utbetale lønn og ellers administrere arbeidsforholdet.

Behandlingsgrunnlaget for dette er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 b), og eventuelt artikkel 9 nr. 2 b) og h) ved særlige kategorier personopplysninger.

Opplysninger om ansatte slettes som hovedregel når arbeidsforholdet opphører, med mindre særlige grunner (som tvist om oppsigelse eller avskjed) gjør det nødvendig å oppbevare dem lenger. Opplysninger knyttet til lønnsadministrasjon oppbevares inntil fem år, etter reglene i bokføringsloven.

Arrangementer

Når du deltar på arrangementer hos oss behandler vi personopplysninger som kontaktinformasjon. For betalingsarrangementer samler vi i tillegg inn bestillings- og betalingsinformasjon. Formålet er å kunne tilby kunder og potensielle kunder relevante arrangementer, kurs eller foredrag. Behandlingsgrunnlaget er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 a) samtykke eller b) avtale. Opplysningene oppbevares inntil du trekker samtykket ditt tilbake og eventuelt ber om at de blir slettet, eller, ved avtale, inntil fem år etter reglene i bokføringsloven.

Spørreundersøkelser

Vi informerer alltid om formålet med spørreundersøkelser vi gjennomfører, og om de er anonyme eller ikke. Vi deler ikke informasjonen med andre, eller bruker den til andre formål enn det vi har oppgitt. Ved anonyme undersøkelser samles ingen personopplysninger inn. Behandlingsgrunnlaget for undersøkelser som ikke er anonyme er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 a) samtykke. Opplysningene lagres så lenge det er relevant for formålet, eller inntil du trekker samtykket ditt tilbake og eventuelt ber om at de blir slettet.

Leverandører, samarbeidspartnere og databehandlere

Når du inngår en avtale med oss enten som leverandør, samarbeidspartner eller databehandler, behandler vi personopplysninger som kontaktinformasjon. Øvrige opplysninger er normalt sett knyttet til en virksomhet, og således ikke personopplysninger. Formålet er å kunne inngå slike avtaler, og behandlingsgrunnlaget er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 b) avtale. Opplysningene oppbevares inntil fem år, etter reglene i bokføringsloven.

Bruk av nettsiden

Når du bruker nettsiden vår behandler vi personopplysninger som IP-adresse og andre tekniske data, samlet inn via informasjonskapsler og analyseverktøy. Formålet er å gi deg en god brukeropplevelse, samt å utarbeide statistikk for å kunne forbedre og utvikle nettsiden og tjenestetilbudet vårt. Behandlingsgrunnlaget er personvernforordningen artikkel 6 nr. 1 f), der de berettigede interessene er å gi deg en god brukeropplevelse, samt forbedring av nettsiden og tjenestetilbudet vårt. Les mer i neste kapittel.


Informasjonskapsel og analyseverktøy 

En informasjonskapsel («cookie») er en tekstfil som lagres i nettleseren din når du besøker en nettside. Nedenfor beskriver vi hvordan vi bruker informasjonskapsler og analyseverktøy på nettsiden vår, livsgnist-omsorg.no, i henhold til Lov om elektronisk kommunikasjon, i den såkalte «cookieparagrafen»: 2-7 b Bruk av informasjonskapsler/cookies.

Når du besøker nettsiden vår for første gang, eller etter at du har slettet informasjonskapsler, blir du informert om at vi bruker informasjonskapsler gjennom et banner som kommer opp nederst på siden. Ved å klikke på banneret aksepterer du at vi bruker informasjonskapsler som beskrevet nedenfor, for at du skal kunne fortsette å bruke nettsiden vår. Vi bruker følgende informasjonskapsler på nettsiden vår:

  • Essensielle informasjonskapsler kreves av nettleseren eller applikasjonen for å utføre grunnleggende funksjoner fullstendig og korrekt.
  • Funksjonelle informasjonskapsler lagrer besøkendes preferanser og tilpasser deretter nettsiden. Brukes til overføring av data.
  • Ytelsesinformasjonskapsler overvåker nettsidens ytelse og statistikk.
  • Markedsføring informasjonskapsler hjelper med å måle og analysere nettstedets ytelse. De er nødvendige for å opprette en brukerprofil og sende annonser.

Av analyseverktøy bruker vi Google Analytics 4 for å føre statistikk over besøk på nettsiden. I tillegg til standard måling av antall samler vi også data om:

page_view

scroll

click 

view_search_results 

form_start

form_submit


Slette informasjonskapsler

Du kan selv skru av og/eller slette informasjonskapsler i nettleseren din. På nettstedet nettvett.no kan du lære hvordan du gjør dette for de fleste nettlesere. Der kan du også lære mer om sikrere bruk av internett.

Hvis du skrur av eller sletter informasjonskapsler kan du imidlertid endre brukeropplevelsen din på et nettsted, og noen ganger vil ikke tjenester på en nettside fungere hensiktsmessig lengre.


Hvem deler vi opplysninger med?

For å kunne drive virksomheten vår, er vi noen ganger nødt til å dele personopplysningene dine med parter som:

  • Databehandlere: leverandører av ulike tjenester som behandler personopplysningene dine på våre vegne (for eksempel for IT- og administrasjonstjenester, regnskap, skylagring, webhotell, utsendelse av e-poster og lignende)
  • Profesjonelle rådgivere fra bransjer som advokat, finans, regnskap, revisjon og forsikring
  • Brukerstøtte for IT- og administrasjonssystemer
  • Offentlige myndigheter vi er pliktig å rapportere til.

Vi krever at alle vi deler personopplysningene dine med, sikrer dataene dine i henhold til god informasjonssikkerhet, og etter kravene i personvernforordningen.

Vi inngår databehandleravtale med alle leverandører.


Sikkerhet

Vi tar informasjonssikkerhet på alvor, og vi vil alltid gjøre vårt ytterste for å ivareta personopplysningene dine på best mulig måte. Blant annet bruker vi sterke passord, kryptering av data, sikkerhetskopiering og tofaktorautentisering for å sikre dataene våre og hindre at uvedkommende får tilgang til å se, endre, slette eller på noen måter påvirke dataene vi oppbevarer, inkludert personopplysningene dine.

Vi bruker kun anerkjente leverandører av IT- og administrasjonstjenester som webhotell, sikkerhet på nettsiden og PC, virusprogram, e-postleverandør, sikkerhetskopiering, og mer.

Vi tillater andre å få innsyn i og/eller behandle personopplysningene dine,kun i henhold til våre instruksjoner, og kun der det er strengt nødvendig (f.eks. ved IT-support).

Vi har etablert rutiner for håndtering av brudd på datasikkerhet, og vi vil, ved avvik, sende avviksmelding til Datatilsynet innen 72 timer etter oppdaget brudd. Dersom bruddet medfører høy personvernrisiko, vil vi også varsle berørte registrerte.